Sotii si concubine!

Su Tong
Sotii si concubine
Editura Polirom


Su Tong  ; născut la 23 ianuarie 1963) este numele simplificat al scriitorului chinez Tong Zhonggui (童忠贵; Tóng Zhōngguì). S-a născut în Suzhou si traieste in Nanjing.
In 1980 a devenit student al Sectia de Chineză a Universitații din Beijing iar în 1983 a început să publice romane . Su este, la ora actuală, unul din cei mai apreciați romancieri din China.


Nuvela „Sotii si concubine” a inspirat scenariul filmului Raise the Red Lantern, nominalizat la Oscar (1991) si câstigator al premiului Bafta (1993).

Lumea lui Su Tong este lumea burgheziei decadente, un rol insemnat revenindu-le tinerelor din prima jumatate a secolului XX si din perioada Revolutiei Culturale lansate de Mao Zedong.
Songlian, protagonista nuvelei care da titlul volumului, este o tinara de 19 ani care abandoneaza studiile universitare dupa sinuciderea tatalui. Ea devine a patra sotie a lui Chen Zuoqian, un comerciant de virsta mijlocie, naratiunea explorind relatiile cu membrii familiei Chen, mai ales cu sotiile mai in virsta ale stapinului, pentru ca in final sa scoata la iveala adulterul, pedeapsa si nebunia.
Ciclul „Viata de femeie” creioneaza o analiza psihologica profunda a vietii unei femei, de la ipostaza de tinara frumoasa care isi cauta fericirea in bratele unui barbat bogat pina la cea de batrina paralizata care traieste cu nostalgia scurtei cariere de actrita.
„O altfel de viata” aduce in prim-plan doua surori a caror relatie simbiotica va sfirsi cu imbolnavirea uneia dintre ele atunci cind cealalta decide sa se casatoreasca.
 „Arta gradinaritului”, cea de-a patra poveste, arata cum absurdul si banalitatea unei situatii pot lua proportiile unei tragedii, traite diferit de fiecare dintre membrii unei familii bogate.

Cu siguranță pe fiecare pagină a cărții descoperim o altă lume , alte obiceiuri .
Lumea chineză descrisă este o lume care nu oferă foarte multe opțiuni pentru o femeie , căsătorită sau nu. Închisă intr-un univers casnic , dependentă sută la sută de un soț care face cu ea orice dorește , femeia percepe timpul ca pe o perioadă infinită în care ea se consumă doar în conflicte cu celelalte soții , în gânduri haotice , fără nici o logică, în terorizarea servitoarelor.

Citind cartea m-am întrebat de multe ori, din ce trăiau acele familii?  Soțul avea mai multe soții, curtea cu mai multe pavilioane, fiecare soție cu pavilionul/casa ei, fiecare  soție cu servitoarea ei.
In altă nuvelă, soțul dispare, el fiind aducătorul de venit, familia intră in derivă , dar totusi supraviețuiește, Cum?

In prima nuvelă, soțul cu patru neveste, își omoară una din soții dovedită infidelă fără nici o problemă, nimeni nu are voie să pună nici o întrebare. Nimeni nu primește nici un răspuns.
Ocălatorie într-o  Chină tradițională , pe moarte,  care se  deplasează  cu pași mari spre perioada Revolutiei Culturale, spre un alt stil de viață.

Comentarii